حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

معرفی نژاد ژرمن شپرد؛ شخصیت، سلامت و ۴ بیماری نژادی

زمان مطالعه6 دقیقه

آخرین بروزرسانی : 10 دی 1402نویسنده : دسته بندی : نژاد سگ
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

نژاد ژرمن شپرد جزء ده تا سگ محبوب توی آمریکاست . و قطعا یکی از شناخته شده ترین نژادها در کل جهان به حساب میاد.
ژرمن شپردها توی فیلم ها معمولاً نقش سگ های قهرمانو بازی می کنن.
ولی علاوه بر ستاره ی فیلم بودن کارهای دیگه ای هم می کنن مثل راهنمایی کردن افراد نابینا ، دنبال کردن جنایتکاران ، تشخیص مواد مخدر ، اونا میتونن یه نیروی پلیس باشن میتونن نگهبان گله باشن و تازه اینا فقط قسمت کوچیکی از کاراییه که این نژاد همه کاره می تونه انجام بده .
حتی برای آمریکایی ها در حد یه قهرمان ملین چون توی حادثه ی ۱۱ سپتامبر زیر آوارها دنبال افراد زنده میگشتن و پیداشون می کردن.
ژرمن شپردا میتونن سگای فوق العاده باشن اما نه برای همه کس چرا؟
چون خیلی پر انرژین و به فعالیت و ورزش احتیاج زیادی دارن اگه این اتفاق نیفته حوصلشون سر میره و افسرده می شن و کارایی میکنن که دوس ندارین انجام بدن مثلا پارس می کنن یا وسایل رو گاز میزنن.
این نژاد ذاتا یکم به همه چی مشکوکه برای سگ نگهبان بودن فوق العادست ولی از اون سگا نیست که بیاد به مهموناتون خوش آمد بگه .
ولی اگه موقعیت های مختلف رو بهش نشون بدین و از زمان بچگی بهش افراد جدید رو معرفی کنین قطعا بهتر برخورد میکنن.

برای دسترسی به همه مقالات وتوریا کلیک کنین!

نژاد ژرمن شپرد
نکات

ژرمن شپردها برای کسایی که مدت طولانی از خونه میرن بیرون مناسب نیستن چون اگه تنها بمونن اضطراب جدایی میگیرن.
ژرمن شپردها خیلی باهوشن اونا باید همش درگیر یادگیری و بازی باشن و فعالیت ذهنی و فیزیکی رو با هم داشته باشن.
ژرمن شپردها خیلی موهاشون میریزه چند بار تو هفته نیازه موهاشونو شونه بزنین.
درسته که ژرمن شپردها سگ های نگهبانن ولی هرگز نباید مدام با زنجیر بسته باشن یا نگهداری بشن که فقط محافظت کنن با هیچ سگی نباید اینجوری رفتار بشه این باعث افسردگی و افزایش حالت تهاجمی سگ میشه.

شخصیت ژرمن شپرد

ژرمن شپردها شخصیت گوشه گیری دارن و معمولاً خشن نیستن اونا خیلی زود باهاتون دوست نمی شن ولی اگه بشن بهتون وفادارن و به این راحتیا ول کن نیستن با افراد خونواده راحتن ولی جلوی کسایی که بخوان خطری ایجاد کنن با تمام قدرت وایمیسن.
مثل بقیه ی سگا نیاز به اجتماعی شدن دارن و برای این کار باید موقعیت ها و افراد مختلف رو بهشون نشون بدین اگه اینکارو خوب انجام بدین بزرگ که بشن بچه های خوبی میشن.

ژرمن شپرد,ژرمن

وضعیت سلامت ژرمن شپرد

ژرمن شپردها مثل همه ی نژادها میتونن مستعد بیماری های خاصی باشن لزوماً ژرمن شپردها به این بیماری ها مبتلا نمیشن یا همش رو نمیگیرن ولی مهمه که حواستون باشه که اگه علائمی مشاهده کردین سریع به دامپزشک مراجعه کنین.

  • بیماری دیسپلازی مفصل ران : این بیماری نسبت به سایر بیماری ها رایج تره و از علائم مهمش میشه به لنگش پاهای عقبی موقع راه رفتن اشاره کرد اینم بخاطر اینه که استخون ران به درستی مفصل ایجاد نکرده و این هم باعث اختلال در راه رفتن شده بعضی موقع ها میشه ورم مفاصل رو تو این بیماری دید عوامل ژنتیکی مثل دچار بودن والدین سگ و عوامل محیطی مثل تغذیه ی ناسالم و آسیب دیدن موقع ورزش یا بازی در ایجاد این بیماری دخیلن..
    دیسپلازی آرنج : این بیماری هم مثل دیسپلازی مفصل ران ناشی از درست مفصل نشدنه منتها این بار در مفصل آرنج، برای بهبودی این بیماری کاهش وزن و جراحی میتونه کمک کننده باشه.
  • بیماری آلرژی: آلرژی در سگ ها بیماری معمولیه سگ ها میتونن به غذا یا وسیله یا آب و هوا ، گرد و خاک و شامپو و شویندشون آلرژی پیدا کنن که شما با اطلاع از عامل آلرژی زا و استفاده نکردن از اون میتونین سگتونو درمانش کنین.
  • ( بیماری اتساع معده ) GDV : همون نفخ کردن معده است که سریع غذا خوردن زیاد غذا خوردن یا خوردن مقدار زیادی آب بعد از غذا میتونه باعثش باشه از علامت های این بیماری میشه به سرازیر شدن آب دهن بصورت بیش از حد و یا اغ زدن بدون تهوع اشاره کرد . اگه همچین علائمی دیدید سریعا به دامپزشک مراجعه کنین.
    بیماری میلوپاتی دژنراتیو: این بیماری باعث اختلال در راه رفتن ژرمن شپردها میشه چون نخاع رو درگیر میکنه و به قسمت هایی که مربوط به حرکت پاهای عقبی میشن آسیب میزنه درمان خاصی تا حالا براش پیدا نشده ولی ویتامین ب ۱۲ و ای میتونه کمک کننده باشه.
  • بیماری نارسایی پانکراس : در این بیماری آنزیم های مربوط به هضم غذا از لوز المعده درست ترشح نمیشن و مشکلات گوارشی ایجاد می کنن از علائم این بیماری میشه به کم اشتهایی ، تغییر رنگ مدفوع ، لاغری و نفخ اشاره کرد که اگه این علائم رو دیدین باید به دامپزشک مراجعه کنین.

ژرمن شپرد,ژرمن

 

مراقبت

۱- ژرمن شپردها نیاز به تمرین روزانه دارنن.
۲- احتمال افسردگی و مشکلات رفتاری اگه زیاد تنها بمونن توشون زیاده.
۳- ژرمن شپردها زیاد پارس می کنن بهشون دستور ساکت باش رو یاد بدین که به مشکل برنخورین.
۴- ژرمن شپردها جوییدن رو دوست دارن اگه یه وقت چیز اشتباه و سفتی رو گاز بگیرن امکان داره به دندون هاشون آسیب بزنن یا چیزی رو قورت بودن که بعدا براشون مشکل ساز بشه پس بهشون اسباب باز های جویدنی و استخون های ایمن بدین که بتونن وقتی شما باهاشون بازی نمیکنین هم خودشونو سرگرم کنن.
۵- تا قبل دو سالگی نذارین که خیلی بپر بپر کنن خصوصا رو جاهای سخت تا وقتی که مفاصلشون درست شکل بگیره.
۶- شونه زدن : دو تا سه بار در هفته باید اینکار انجام بشه.
۷- حمام کردن : زیاد حمام بردن باعث از بین رفتن چربی هایی که پوست رو سالم نگه میدارن میشه و ریزش مو افزایش پیدا میکنه پس تا وقتی که واقعا نیاز به حموم نداره ، حموم نبرینش.
۸- کوتاه کردن ناخن ماهی یکبار نیازه و هفته ای یکبار باید گوششون چک بشه که چرک یا التهاب نداشته باشه و بوی خیلی بدی نده ، گوش ها باید با تمیز کننده های مخصوص نظافت بشن.
۹- از اون جا که خیلی گاز گرفتن و جویدنو رو دوست دارن باید حواستون به سلامت دندوناشون باشه مسواک زدن با یه مسواک نرم و خمیر دندون مخصوص سگ ها میتونه خیلی کمک کننده باشه.

تغذیه

از اونجا که فعالیتشون خیلی زیاده و انرژی بالایی نیاز دارن بهترین راه مراجعه به دامپزشک و دریافت رژِیم غذایی مناسبه.
باید حواستون به تغذیشون تو دوران بچگی باشه تو فاصله ی بین ۴ تا ۷ ماه خیلی رشد میکنن و باید از غذاهای مقوی و کم کالری براشون استفاده کنین.

سازگاری با دیگران

نژاد ژرمن شپرد

با محیط آپارتمان سازگاری کمی دارن ، با خانواده رابطه ی خیلی خوبی دارن و با بچه ها هم خیلی خوبن جوری که میگن انگار هم پلیسن هم پرستار بچه اما باید حواسمون باشه که این سگ یه سگ بزرگ و قویه و اگه درست یاد ندیم به بچه ها که چجوری با سگ ها برخورد کنن احتمال داره دچار خطا بشن و مشکل درست بشه با این وجود ژرمن شپردها معمولاً خیلی قابل اعتمادن.
در مقابله با سایر پت ها هم سازگاری تقریبا متوسطی دارن اگه از دوران بچگی با پت های دیگه آشنا بشن احتمالا مشکلی ایجاد نمیشه.

منبع: dogtime

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول