حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

فوبیا در پت ها : از چه چیزهایی میترسن و بهشون فوبیا دارن؟ (Phobia)

زمان مطالعه7 دقیقه

فوبیا در پت ها
آخرین بروزرسانی : 16 بهمن 1402تعداد بازدید : 2519نویسنده : دسته بندی : مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

خیلی از انسان ها به خیلی از چیزها فوبیا دارن پت ها هم همینطور اما تعریف فوبیا چیه و فوبیای پت ها به چه شکلیه؟

تعریف

به رفتار هایی که پت در برابر محرک های خاصی از خودش نشون میده فوبیا میگن و مشخصه ی اصلی این واکنش ها اضطراب و اجتناب شدید و پایدار از اون محرک هاست.این پاسخ‌ پت غیر اختیاریه.

فوبیا در پت ها

 

اپیدمیولوژی

سگ‌ها و‌گربه ها در هر سنی ممکنه دچار فوبیا بشن.
فوبیا به طور معمول در دوران بلوغ اجتماعی پت بوجود میاد (در سگ های ۱۲ تا ۳۶ ماهه-در گربه های ۲۴ تا ۴۸ ماهه).
معمولا توی سگ ها در نژادهای بردر کالی ، ژرمن شپرد و استرالین شپرد دیده میشه.

پتتون به یکسری علائم واکنش های کمی نشون میده اما این علائم خفیف ممکنه بعد از مواجهه با یکسری محرک های خاص به سرعت تشدید بشه. فوبیا میتونه منتقل بشه اگه یه سگ‌جوان که خوب تربیت شده وارد خونه ای بشه که توی اون یک سگ مبتلا به فوبیا وجود داشته باشه ممکنه بعضی‌ از رفتارهای اون سگو یاد بگیره و به برخی از رفتارها واکنش مشابه نشون بده .

جشن هایی که توی اون آتش بازی، شلیک گلوله، انفجار یا رعد و‌برق وجود داره میتونه باعث ایجاد ترس در حیوان و فوبیا بشه.

ترس ها و اضطراب های رایج تو گربه ها عبارتند از:

افراد یا حیوانات ناآشنا

اشیاء / بوهای ناآشنا

صداهای بلند / حرکات ناگهانی

فضاهای باز گسترده

مسافرت با ماشین

دامپزشکان

ترس ها و فوبی های رایج تو سگ ها عبارتند از:

افراد یا حیوانات ناآشنا

ترس از تنهایی (اضطراب جدایی)

دامپزشکان

مسافرت با ماشین

اشیاء خاص (جاروبرقی / پله)

صداهای بلند / ناراحت کننده (رعد و برق، آتش بازی)

تجارب یادگیری آسیب زا: مغز تو سن ۸ هفتگی شبیه بزرگسالانه و تجربیات منفی یا آسیب زا احتمالاً تو بزرگسالی یاداوری میشن.  سگ‌ها تأثیرپذیر هستن و از طریق تأثیر «یادگیری یک رویداد»، یک تجربه منفی یا آسیب‌زا ممکن باعث ترس یا پاسخ‌های فوبی شه که به خیلی از موقعیت‌های مشابه تعمیم پیدا میکنه.  این ممکن برای مثال با یک تجربه بد با ی یچه کوچیک اتفاق بیفته، که پس از اون سگ رو از همه بچه های کوچک بترسونه، یا از دعوا و آسیب بعدی ناشی از سگ دیگه ای بترسونه. گاهی اوقات تعدادی از رویدادهای ناخوشایند با یک فرد یا حیوان همراه مرتبط میشه که می تونه واکنش ترس رو تشدید کنه. به عنوان مثال، اگر سگی هنگام قرار گرفتن در معرض یک شخص یا حیوان دیگه مجازات شه، ممکن شروع به جفت کردن محرک (شخص یا حیوان دیگر) با پیامد ناخوشایند (مجازات) کنه.  این امر به ویژه در مورد استفاده از وسایلی مانند یقه های خفه کردن، نیشگون گرفتن یا ضربه زدن صدق میکنه.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

استعداد ژنتیکی: سگ ها ممکن  استعداد ژنتیکی برای واکنش های ترس یا فوبیا تو مراحل مختلف زندگی داشته باشن و این استعداد ممکن در سگ هایی که شروع ضعیفی برای زندگی داشتن (مانند تغذیه نامناسب در مادر در دوران بارداری یا تو دوران شیردهی) تشدید شه.
 شرایط پزشکی: ترس و رفتار هراسی ممکن با درد یا سایر مشکلات پزشکی مرتبط باشه که تحمل سگ رو کم میکنه.  در سگ های مسن، شرایط دردناک و تغییر فعالیت ذهنی ممکن با اختلال عملکرد عصبی، زوال حواس، عدم تعادل غدد درون ریز یا اختلال عملکرد شناختی همراه باشه.

واکنش حیوانات خانگی به ترس

 بسته به هر حیوان و تجربیات گذشته‌ش، اولین واکنشی که اکثر حیوانات خانگی نشون میدن اینه که از این موقعیت دوری کنن. در صورتی که نتونن اجتناب کنن، اقدام به فرار از موقعیت (فرار و پنهان شدن) میکنن.  اگر حیوان نتونه موقعیت رو ترک کنه، ممکن رفتار تدافعی-تهاجمی از خودش نشون بده، مثل بزرگ‌تر نشون دادن خود، غرغر کردن و غیره. در شرایط شدید حیوان خانگی یخ می‌زنه، به این معنی که به معنای واقعی کلمه نمی‌تونه حرکت کنه، فلج می‌شه.

حیوانات خانگی چگونه ترس، اضطراب و فوبیا رو نشون میدن؟

 حیوانات خانگی به ترس، اضطراب یا فوبیا به روش های مختلف پاسخ میدن.  واکنش‌های فیزیولوژیکی معمولی عبارتند از افزایش ضربان قلب، لرزش، افزایش تعداد تنفس و تعریق (اثر عرق پنجه).  همچنین میشه دید که حیوانات خانگی ترسو/مضطرب تمایل به ادرار / مدفوع و تخلیه غدد مقعدی خودشون دارن.
 پاسخ‌های رفتاری معمولی شامل پرهیز از تماس چشمی، لیسیدن لب‌ها، خمیازه کشیدن، خاراندن و دور زدنه. نشانه های آشکارتر پنهان شدن، حالت خمیده گوش ها به سمت سر صافه ، چشم ها کاملا باز هستن، دم زیر بدن جمع شده (سگ).  به طور کلی، تشخیص ترس تو سگ ها آسون تر از گربه هاست، اما هر دو ممکن  از ترس و اضطراب رنج ببرن.

 ترس از آتیش بازی

یکی دیگر از فوبیاهای رایج سگ‌ها، ترس از آتیش بازیست. همانند ترس از رعد و برق، صداهای بلند، غیرقابل پیش‌بینی و نورهای آتش بازی ممکن  سگ‌تان رو بسیار بترسونه. این ترس حتی ممکن منجر به فرار و گم شدن او نیز بشه.
در موارد خفیف، با آرام عادت دادن سگ به صدای آتیش بازی می‌تونید این فوبیا رو از بین ببرین. در موارد دیگر، ممکن نیاز به استفاده از تکنیک‌های کنترل رفتار داشته باشین. تو سگ‌هایی که فوبیای شدیدی دارن، با کمک داروهای ضد اضطراب یا آرام بخش تجویز شده توسط دامپزشک می‌شه اون رو کنترل کرد.

۳. ترس از تنها ماندن (اضطراب جدایی)

 ترس از تنها ماندن در خانه، به عنوان اضطراب جدایی شناخته میشه. سگ‌هایی که از اضطراب جدایی رنج می‌برن، به محض خروج صاحبشون از خانه، رفتارهای مخربی از خودشون نشون میدن. علائم دیگه ممکن شامل پارس بیش از حد و دستشویی تو جای اشتباه باشه.
صاحبان با ایجاد تغییر در رفتار خود و روتین زندگی می‌تونن به کم شدن ترس سگشون کمک کنن. با تغییر دادن کارهایی که پیش از خروج از خونه انجام میدین یا کم محلی به سگ هنگام رفت و آمد به خونه می‌تونین تا حدی از اضطراب سگتون کم کنین. حساسیت زدایی، آرام عادت دادن سگ به تنها موندن تو خونه، هم می‌تونه برای سگ‌های مبتلا به اضطراب جدایی مفید باشه.
همچنین می‌تونین به سگتون یاد بدین که در نبود شما تو تخت خواب یا پارکش بمونه. این کار هم می‌تونه به کم شدن اضطراب کمک کنه. اگر اضطراب جدایی شدید باشه، ممکن نیاز به مصرف دارو داشته باشه.

 

فوبیا در پت ها

علائم بالینی فوبیا در پت ها

پت ها میتونن از چیزهای مختلفی بترسن

  • ترس از رعد و‌ برق
  • فوبیای صوتی(مانند صدای فلز)
  • ترس از اشیا یا شرایط جدید
  • سایر ترس ها(مثل ترس از کف زمین یا سطوح بازتابنده،ترس از حیوانات دیگر،ترس از شب)

قرار گرفتن‌ در معرض عامل محرک میتونه منجر به ایجاد فوبیا بشه.
شروع فوبیا ممکنه حاد و‌ یا غیر قابل تشخیص باشه.
اگه پت در لحظه مواجهه با عامل محرک‌ نتونه فرار کنه ممکنه رفتارهایی مثل غرغر کردن و گاز گرفتن از خودش نشون بده. این حالت ممکنه چند دقیقه تا چند ساعت ادامه پیدا کنه. این رفتارها میتونه مخرب باشه و‌ حتی ممکنه باعث بشه حیوان به خودش آسیب بزنه.

فوبیا در پت ها
یافته های بالینی

امکان بروز آسیب به دندان،ناخن یا پاها در پت ها با ترس شدید
صدماتی که سگ‌ها ممکنه موقع فرار از جعبه هایی که توشون زندانی شدن به خودشون وارد کنن.

اگه میخواین بیشتر در مورد کوچولوهاتون بخونین کلیک کنین

سبب شناسی فوبیا در پت ها

در سگ ها ممکنه ژن‌های ایجاد کننده اضطراب منجر به ایجاد فوبیا بشن.
ناکافی بودن تغذیه در رحم‌ مادر ممکنه باعث‌ ایجاد افزایش واکنش پذیری در پت ها بشه.
گربه های مبتلا به فوبیا ممکنه ۲۴ تا ۴۸ ساعت در حالت آماده باش قرار داشته باشن.

 

فوبیا در پت ها

تشخیص افتراقی

  • اختلال اضطراب عمومی
  • اضطراب جدایی
  • ترسی که به دنبال یک اتفاق آسیب زا بوجود آمده
  • رفتار جلب توجه
  • معمولا CBC،پروفایل بیوشیمیایی سرم و آنالیز ادرار بر‌ای تشخیص‌ موثر نیست.
  • میتوان بر اساس تاریخچه ، بیماری هایی مثل FeLV و FIP رو شناسایی کرد.

ممکنه اختلال عملکرد در دستگاه عصبی وجود داشته باشه که در این صورت تشخیص فوبیا سخت میشه.

منبع: fourpaws

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول