حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

بی حوصلگی در سگ ها ؛ از کجا بفهمیم حوصله سگمون سر رفته؟

زمان مطالعه7 دقیقه

از کجا بفهمیم حوصله سگمون سر رفته؟
آخرین بروزرسانی : 18 بهمن 1402نویسنده : دسته بندی : رفتارشناسی سگ
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

در ابتدا نژاد های مختلف سگ برای اینکه کار های مختلفی رو به عهده بگیرن پرورش داده شدن و حتی نژاد های خونگی قرار بود تمام روز رو با صاحبشون بگذرونن. اما امروزه میبینیم که بیشتر سگ ها هر چیزی رو که میخوان رایگان و بدون انجام هر گونه فعالیتی به دست میارن.علاوه بر اون ساعت های زیادی رو به تنهایی سپری میکنن که میتونه اونهارو بی حوصله و افسرده کنه.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

نشانه ی خوبی که میگه سگتون خسته شده اینه که شب که به خونه برمیگردین خونتون مثل صبح که خونه رو ترک کردین نباشه. بی حوصلگی در سگ ها میتونه باعث بشه خراب کار بشن و پرده ها رو بجوئن ، فرش ها رو پاره کنن و سطل های زباله رو واژگون کنن و حتی ممکن روی شما و مهموناتون بیش از حد پارس کنن.

اگر رفتار مخربی رو تو اون مشاهده میکنین حتما اضطراب تنها موندن رو از اون دور کنین.میتونین در این مورد با یک مربی سگ یا متخصص رفتار حیوانات مشورت کنین.

اگرچه ممکنه فکر کنین که سگتون این کارها رو برای اذیت کردن شما انجام میده اما واقعا اینطور نیست سگها بدون وجود محرک جسمی و روانی سریع حوصلشون سر میره در حقیقت یه سگ بی حوصله سگی است که پشت سر هم فعالیتی نداشته.

یک سگ بی حوصله و خسته زمانی که شما بیرون هستین بیشتر در حال چرت زدن تا زمانی که شما پیشش باشین پس بهتر تو این مدتی که بیرون هستین اون رو با بهونه های متفاوتی به فعالیت های بدنی مختلف سرگرم کنین. با مربی سگتون یا دامپزشکش در مورد فعالیت های مورد نیازش مشورت کنین. یک چیواوا ممکن ی پیاده روی ساده براش کافی باشه در حالیکه ی بدرکولی پرانرژی به فعالیت بیشتری برای سرگرمی نیاز داشته باشه.

ده دقیقه قدم زدن اطراف اپارتمان هیچ سگی رو خسته نمیکنه بهتره برای تنوع ورزش های مهیج تری مثل توپ بازی یا پرواز دیسک و مکانی مناسب برای  دویدن بهش اضافه کنین و در کنار اینها پیاده روی روزانه رو ادامه بدین.

 

بی حوصلگی در سگ ها

 

اگه خواستی راجع به رژیم غذایی سگ ها هم بدونی میتونی کلیک کنی!

مورد دیگه ای که میتونه نشون بده سگتون حوصلش سر رفته اینه که وقتی وارد خونه میشین بهتون دست میزنه یا با فاصله ی خیلی نزدیکی شما رو تعقیب میکنه در این جور موارد سگ شما به معنای واقعی کلمه تشنه ی توجه شماست یا برعکس اگه دیدن که سگتون دراز می کشه و به اسم خودش واکنشی نشون نمیده یا دیگه علاقه ای به اسباب بازی هاش نداره این میتونه به این معنی باشع که دیگه سگتون از تلاش برای جلب توجه کردن خسته شده البته در بعضی از بیماری ها هم این علامت دیده می شه پس اگه با این علامت مواجه شدین به دامپزشک مراجعه کنین.

 

از کجا بفهمیم حوصله سگمون سر رفته؟

 

واقعیت اینه که بیشتر ما مجبوریم در طول روز کار کنیم ، پس اگه نمیتونین ساعت های زیادی با سگتون باشین مطمئن بشین که از زمانی که باهاش هستین خوب استفاده میکنین مثلا باهاش قدم بزنین پارک ببرینش و ۵۰ بار توپ رو براش پرتاب کنین اگه میدونین که کار خاصی هست و دوست داره انجام بده یه راهی پیدا کنین تا بتونین توی برنامتون اونو جا بدین

 

فعالیت ذهنی

تمرین دادن به مغز سگتون به اندازه فعالیت بدنی مهم است و به همون اندازه هم خسته کننده است.قبل از اینکه از خونه خارج شین با اون بازی های تعاملی کنین تا ذهنش به چالش بکشین. بازی هایی مثل قایم موشک که سگتون باید جایی رو برای مخفی شدن پیدا کنه یا طناب کشی که ی بازی تعاملی که شما هم باهاش درگیر میشین.همینطور رایحه بازی که توش خوراکی ها یا اسباب بازی های  سگتون رو اطراف خونه پنهون میکنین تا پیداشون کنه سرگرم کننده ی خوبیه. برای مثال ی تشک خرطومی رو در نظر بگیرین.این ها دارای بال و حلقه های پارچه ایی هستن که تکه های غذا رو پنهان میکنن تا سگ شما بو بکشه و پیداشون کنه.

همچنین میتونین اسباب بازی های پازلی رو از وسایلی که تو خونه است بسازین.مثلا خوراکی ها رو تو ی کیسه کاغذی بغلتونین و اجازه بدین سگتون اون رو باز کنه. خوراکی ها رو تو ی بطری اب قرار بدین و درپوش اون رو باز کنین تا سگتون برای گرفتن غذا بطری رو به اطراف پرت کنه.

 

بی حوصلگی سگ ها

 

اموزش

اموزش سگتون فقط برای رفتارهای خوب نیست و برای تحریک ذهنی هم کمک کننده است.رفتار های زیادی هست که میتونین فقط برای سرگرمی بهش اموزش بدین و اون ها رو با علایق و توانمندی های سگتون مطابقت بدین.برای مثال ممکن به ی نژاد بزرگ بالارفتن از نردبان اموزش داده بشه در حالیکه به ی نژاد  کوچک اینکه زیر میز چجوری بخزه اموزش داده شه.

سگتون رو تو ی کلاس اموزشی ثبت نام کنین.جلسات هفتگی نه تنها مهارت های اموزشی شما رو تقویت میکنه بلکه به اجتماعی تر شدن سگتون بهبود میبخشه.

به دنبال مربی ایی باشین که از روش ها و ابزارهای اموزش نشانگر مثل کلیکر استفاده میکنه.این سبک از اموزش تقویتی مثبت روی نحوه یادگیری سگ ها تمرکز میکنه و مشارکت اون ها رو تو این فرایند تشویق میکنه.سگ های اموزش دیده با کلیکر به جای اینکه منتظر دستور العمل باشن رفتارهای جدیدی بروز میدن و این مسئله براشون خیلی تحریک کننده و هیجان انگیزه!

 

کلیکر سگ بی حوصله

اجتماعی شدن

اجتماعی شدن فقط مختص توله سگ ها نیست.حتی سگ های بالغ از قرار گرفتن تو مکان های جدید و ارتباط با ادم های جدید سود میبرن. این مسئله از نظر ذهنی محرک است و راه خیلی خوبی برای مبارزه با بی حوصلگی است.مثلا میتونید هنگام پیاده روی اون رو به همسایه های جدید معرفی کنین و همچنین اون رو با سگ های دیگه اشنا کنین.فقط از سلامت و واکسیناسیون هم بازی های سگتون مطمئن بشین. هم چنین شریک مناسبی برای بازی با اون انتخاب کنین. به طور مثال سگی که پرخاشگر است رو با ی سگ ترسو اشنا نکنین!

پارک های اطرافتون رو بررسی کنین.بگذارید اون بدون بند بدوه و دوستای جدیدی پیدا کنه اما از دور مراقبش باشین.

 

بازی با سگ بی حوصله

 

بازه های زمان صرف غذا

کاری کنید که سگتون برای به دست اوردن غذاش فعالیت کنه. به جای گذاشتن یک ظرف روی زمین غذا رو توی ی کاسه تغذیه اهسته بریزین.این کاسه ها برای سگ هایی هسنن که تند تند غذا میخورن اما برای سایرین هم قابل استفاده است.

یا کیبل رو تو ی اسباب بازی ازاد کننده غذا قرار بدین. در این صورت زمان صرف غذا از ی فستیوال دو دقیقه ای به ی بازی نیم ساعته تبدیل میشه.

مخفی کردن کیبل راه دیگه ای برای تبدیل زمان صرف غذا به سرگرمیست. غذای سگتون رو اطراف خونه یا حیاط خلوت بپاشین اجازه بدین هر لقمه اون رو بو کنه.

 مشاغلی برای سگ بی حوصله

بسیاری از نژاد های سگ دارای پیشینه ی کاری هستن،از گله داری گرفته تا نگهبانی و کشیدن گاری. حتی نژاد هایی که برای هم نشینی توسعه یافتن از فعالیت کردن لذت میبرن.یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از کسالت این است که شغل مناسب سگتون رو پیدا کنین. مجبور نیستین به معنای واقعی کلمه اونها رو سرکار بگذارین(به عنوان مثال سگ درمانی یا سگ جست و جو و نجات)،اما اگر به انها کاری بدین که تو خونه انجام بدن یا راهی برای کسب پاداش پیدا کنن بخشی از نیاز های روانیشون برطرف میشه.

یک سرگرمی برای سگتون انتخاب کنین که مطابق با علایق و پیشینه کاریش باشه. برای مثال تریرها برای رفتن به زمین پس از حیوانات موذی پرورش داده شدن.ی جعبه حفاری تو حیاط خلوت هدیه ای عالی برای این سگ ها خواهد بود. از ی استخر شنای سگ استفاده کنین یا ی جعبه شنی بسازین و اون رو با خاک شن پر کنین.سپس اسباب بازی های بخصوصی را ذفن کنین تا سگتون پیدا کنه. اگر به پر کردن جعبه ادامه بدین سگتون ساعت ها به حفاری دور و برش برای یافتن ادامه میده.

 

منبع:AMERICAN KENNEL CLUB                                        

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول